En call to action eller som förkortat, CTA, är ett mycket bra sätt att skapa leads på. Påminnelser genom CTA kan konvertera dina besökare på din hemsida och öka din försäljning. I den här artikeln kommer vi ta upp varför det är bra med call to actions och hur du kan använda dem på bästa sätt.
Ökad konvertering med rätt CTA
Se till att du väljer rätt call to action på rätt ställe. Välj ut din formulering noggrant och försök nå din målgrupp på bästa möjliga sätt. Tänk på vad du vill att en besökare på exempelvis din hemsida ska ta för nästa steg, och väg även in vad du tror att en besökare eventuellt vill göra beroende på vart de är på din hemsida.
En väl vald CTA får en potentiell kund att tänka på den handling som du vill att de ska utföra näst, och sedan agerar de efter det.
En CTA-knapp
Att använda dig av en CTA som är som en knapp är ett bra alternativ. Det här gör att en besökare på din hemsida lätt kan klicka sig vidare till nästa steg. Ju enklare du gör hela processen för en potentiell kund, desto bättre. Det ska inte vara några faktorer som på något sätt hindrar resan mot att genomföra ett köp, prenumerera på nyhetsbrev eller liknande.
Äger du ett hotell skulle en CTA knapp exempelvis kunna vara “Kolla tillgänglighet” eller “Boka rum”. Försök sätta dig in i din målgrupps skor och se hur du på bästa sätt kan pusha de till nästa steg.
Använd CTA i dina nyhetsbrev för nya leads
Även i nyhetsbrev är det en bra idé att använda sig av CTAs då det fungerar som en effektiv påminnelse.
En digital plattform för dina nyhetsbrev
Om du regelbundet använder dig av nyhetsbrev i din marknadsföring är det ett smart val att använda sig av en digital plattform som hjälper dig. Paloma är ett exempel på en plattform som förenklar allt kring nyhetsbrev och e-postmarknadsföring, och som gör utskicken till något enkelt, resultatrikt och kul. Det blir enklare att designa snygga nyhetsbrev, planera utskick, skapa listor, organisera marknadsföringen och mycket mer.
När det gäller att öka sin försäljning och skaffa sig fler lojala och återkommande kunder så är det en bra idé att vända sig till olika typer av CTA för att utöka leads. Med konkreta leads kommer det mycket gott.